22 Ekim 2016 Cumartesi

Panzerkampfwagen Holzgas



Bildiğimiz gibi 2. Dünya Savaşı "Makinelerin Savaşı" olarak da adlandırılır. Almanya'nın savaşın başlarındaki başarısı da motorize birimlerinin kuvvetine dayanıyordu. Fakat ne zaman ortaya bezin sıkıntısı çıktı ve eskisi kadar kolay benzin bulamaz oldular Alman mühendisler yeni arayışlara başladılar. Bir grup Alman bilim adamı sentetik yakıt yapmak amacıyla çalışmalara başladılar. Bu amaçla da Almanya'da çok fazla bulunan linyit kaynaklarını kullanmaya karar verdiler. 

Sentetik yakıt yapımı çok komplike ve pahalı bir süreçti. Bunun yanında tank mürettebatlarını da bu yakıtın kullanımı konusunda eğitmek de zaman alacaktı. Bu süreci kolaylaştırmak amacıyla Fischer-Tropsch tarafından bulunan bir yöntemi araçlarda kullanma kararı alındı. Bu yöntem ile katı bir karbon kaynağından elde edilen gaz sıvılaştırılarak sentetik yakıt elde edilmesi sağlanıyordu. Ben bir şey anlamadım. Muhtemelen siz de anlamayacaksınız ama ben yine de paylaşayım. 

Bizim Fischer-Tropsch süreci:


Bu yöntemi kullanmak işleri çok kolaylaştıracaktı. Çünkü araçlarda kullanılan mevcut tesisatlar bu yöntemle elde edilen yakıtı kullanmaya uygundu ve ek bir düzenleme yapmaya gerek kalmayacaktı.


Şimdi bu resmi neden koydum, nası koydum? Bu aracın plakasında yer alan RW harfleri aracın "Reichswehr" üyesi olduğunu ve 1933 yılından önce üretildiğini gösteriyor. Reichswehr Nazilerden önceki Alman Ordusu'nun adı. Yani bu yöntemi Alman bilim adamlarımız Nazilerden de önce denemeye başlamışlar. Araca şu anda o abi nasıl bir karbon kaynağı ekliyor bilmek mümkün değil ama tahminen odun olduğu düşünülüyormuş. Yani Almanlar odundan sentetik yakıt yapmaya o dönemde başlamışlar.

Her ne kadar 1938 öncesinde de tanklara gaz jeneratörleri eklemek ile uğraşılsa da asıl çalışmalar 2. Dünya Savaşı başladıktan sonra hızlanmış. Maalesef bu çalışmaların yapıldığı yer ise Auschwitz bölgesiymiş. Hani şu toplama kampı olan ve insan üzerinde yapılan deneylerin gerçekleştirildiği yer işte Auscwitz.

Sonuç olarak ortaya Pz. 1 Holzgas çıkmış:




Sonrasında ortaya o zamanların en etkileyici tankı olan Pz. 2 Holzgas çıkmış:




Küçükken annemin bizi yıkadığı odun kazanlarına benziyor. İşte biz o aygıtlarla duş alırken Almanlar tank yürütmüşler.

Bir süre sonra Çeklerden aşırdıkları LT vz.38 ya da bildiğimiz adıyla Pz.38 (t) tanklarına sistem eklenmiş:



Ne zaman bizim bu hafif tanklar artık savaşta işe yaramaz hale gelmiş doğal olarak eğitim amaçlı kullanılmaya başlanmışlar. Bir kısım Pz 1c Holzgas tankları tatbikatlarda kullanılmak amacıyla M-4 Sherman taklitlerine çevrilmişler:


Yerdeki ölü taklidi yapan asker çok başarılı.

Yine bu taklit tanklar ile yaşlılardan oluşan "Volkstrum" askerlerine şehir savunma savaşı eğitimi verilmiş:


Bundan sonra işler gerçekten ilginçleşiyor. LPG ile çalışan Pz IV'ler:


Ben de LPG ile çalışan ilk Alman benim babamın Opel Zafira'sı sanıyodum. Meğer bu Pz. IV bile LPG'Liymiş:


Yok artık diyorum ve LPG ile çalışan Tiger I'e hayret ediyorum:




ve yine Propan ve butan karışımı ile çalışan başka bir Tiger I. Bu tanklardan 5 tanesi eğitim amaçlı kullanılıyormuş:



Sıvılaştırılmış metan ile çalışan Pz V Panther. Metanı muhtemelen tank mürettebatının barsakları üretiyordu:






Bizim SPG Marder olmuş LPG Marder:


Danimarka'da direnişçiler tarafından ele geçirilmiş bir gaz ile çalışan PZ II:



Gaz ile çalışan bir BTR Hanomag. Bu araçlar çok değerli olan benzini harcamamak için eğitim amaçlı olarak kullanılmışlar. Yokuş yukarı çekmiyodur heralde. 



Yine tareti Pz III gövdesi Pz I olan garip bir gazlı tank:


Savaş sonrasında tüm bu teknoloji Amerikalıların eline geçiyor ve Almanlardan aşırıldığı unutularak gelip bizim araçlarımıza kadar ulaşıyorlar. Her yerde gördüğümüz LPGli araçların atalarını tanımış oldunuz.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder