21 Ekim 2016 Cuma

Borgward B IV [Sd.Kfz. 301]

Elefant/Ferdinand hakkında okuduğum bir kitapta adına rastladığım bu araç ilgimi çekti. Ben de sizinle paylaşayım dedim. Aracımızın adı Borgward IV, Alman resmi yazılarındaki adı ise Schwerer Ladungsträger Borgward B IV (ağır patlayıcı taşıma aracı Borgward B IV), bir diğer adıyla Sd.Kfz. 301. Bu araç uzaktan kumanda edilebilen bir patlayıcı taşıyan saldırı aracı. 


2. Dünya Savaşı boyunca Almanlar bildiğimiz gibi bir şeyler icat edip durmuşlar. Bunlar arasında uzaktan kumanda edilen patlayıcı ile saldırı araçları da var. En çok bilinenleri tabii ki Sd.Kfz. 302/303a/303b Goliath. Bunun yanında Sd.Kfz. 304 Springer ve Sd.Kfz. 301 Borgward IV araçları da zamanında Almanlar tarafından kullanılmışlar. Goliath ve Springer içlerinde bulunan patlayıcılar ile beraber patlayarak yok olurken Borgward IV taşıdığı sandığı bırakıp kaçabilen bir araç olarak tasarlanmış.


Daha önce görmemiş olanlar için Goliath:


Aslında Borgward IV öncelikle mühimmat taşıyıcı olarak tasarlanmış. Fakat bu konuda hiç bir işe yaramadığı görülünce başka bir yerde kullanalım diye düşünülmüş. Sonrasında mayın temizleme aracı olarak kullanılmaya başlanmış. Bu sefer de mayınlarla beraber havaya uçmuş ve tek bir mayın için feda edilemeyecek kadar pahalı bir araçmış. Fransa Savaşı esnasında 1. Panzer Bölüğü'nde görevli Alman mühendisler 10 tane Panzer I Ausf. B tanklarına zaman ayarlı bombalar yerleştirmişler ve bu patlayıcıları düşmanın sığınaklarının yakınlarında patlatmışlar. Bombalar zaman ayarlı olduğundan tanklar patlama olmadan önce sığınak yakınlarından rahatlıkla kaçabilmişler. Bu tecrübeler merkezdekilerin dikkatini çekmiş ve Borgward IV için çalışmalara başlanmış. İlk araç 1942 yılında Alman Ordusuna teslim edilmiş. 


Borgward IV hepimizin adını duyduğu Goliath'a göre daha fazla patlayıcı taşıyabiliyormuş. Bunun yanında Goliath bir kablo ile yönetilirken Borgward IV ise uzaktan kumandalı radyo vericisi ile kontrol ediliyormuş. Radyo vericisi ile kontrolör tarafından ilerle, dur, sağa dön, sola dön, hızlan, yavaşla, ileri, geri, ateşle, bırak ve sis bombası at komutları verilebiliyormuş.


Borgward IV saldırı öncesinde sürücü tarafından hedefe yakın bir yere kadar sürülür ve sonrasında sürücü araçtan inermiş. Araçtan inerken kendi etrafında olan zırhı indirir ve radyoyu korumak için radyonun etrafına yerleştirirmiş. Sonrasında araç radyo ile kontrol edilerek hedefe kadar ilerletilirmiş. Aracın maksimum hızı 38 km/h'miş. Hedefe varıldığında saldırı öncesinde 500 kilo patlayıcı içeren bölme araçtan ayrılırak hedef yakınlarında bırakılırmış. Bomba bırakıldıktan sonra araç zarar görmeyeceği bir yere uzaklaşıyormuş. Aslında Borgward IV sürücüleri hedefe yaklaşana kadar fark edilirlerse saldırı altında kalıyorlarmış. Aracın çok zayıf zırhı nedeniyle de genelde saldırılardan kurtulma imkanları olmuyormuş.


Borgward IV'ten 3 farklı modelde üretilmiş: Ausf. A, Ausf. B ve Ausf. C. Borgward IV Ausf. A; ilk olarak seri üretime giren modelmiş ve 49 beygir gücünde su soğutmalı dizel bir motora sahipmiş. Bu modelden Mayıs 1942 ile Haziran 1943 arasında 616 tane üretilmiş.


Haziran 1943 sonrasında Borgward IV Ausf. B üretimine geçilmiş. Bu araçtan radyo anteni kaldırılmış ve daha iyi bir radyo ekipmanı araca monte edilmiş. Kasım 1943'e kadar bu araçtan 260 tane üretilmiş.



Son olarak ise Borgward IV Ausf. C üretimine başlanmış. Bu modelde aracın uzunluğu artırılmış ve ağırlığı da artmış. Daha önceki modellere göre daha kalın bir zırh eklenmiş. Araca yeni paletler monte edilmiş ve sürücü koltuğu sol tarafa alınmış. Yine aracın motoru 78 beygirlik 6 silindirli bir motor ile değiştirilmiş. Bu araçtan Eylül 1944'e kadar 305 tane üretilmiş. 


Yine bu araçların bazılarına su üzerinden hedeflerine ulaşabilmeleri için amfibik parçalar eklenmişler.


Yine bazı araçlara hedefi izleyebilmek amacıyla televizyon kameraları da eklenmiş. Bu kameraların görüntüleri televizyon ekranından izleniyor ve aracın hareketi takip ediliyormuş. Aşağıdaki resimde Hitler kamera içeren bir Borgward IV aracını kontrol ediyor.


Bu araçların Müttefikler'in eline geçmesi kesinlikle istenmiyormuş. Bu amaçla eğer düşman eline düşme tehlikesi varsa aracın yok edilmesi emredilmiş. Yine de Amerikalılar bu aracı ele geçirmişler ve hakkında bir rapor hazırlamışlar:


Bu araçlar 3 farklı tür araç tarafından kontrol edilmişler. En baştan PzKpfw. III tankları kontrol için kullanılmışlar. Sonrasında StuG III Ausf. F veya G tankları ile kontrol edilmişler. Savaş sonlarında ise kontrol Tiger I tankları ile sağlanmaya başlanmış. Tiger I tankları ile kontrol etmenin avantajı; Panzer III veya StuG III kullanıldığında her bir tank sadece 1 tane Borgward IV kontrol edebilirken 1 tane Tiger I ile aynı anda 2 tane Borgward IV kontrol edilebilmesiymiş. Yine Tiger tankları daha yüksek olduğundan araçları gözle takip etmek de kolay oluyormuş.


Bu araçlar bir çok cephede kullanılmışlar. En önemli başarıları 1942 yılında Sivastopol yakınlarındaki çatışmalarda 36 sığınak ve 11 silah yuvasını yok etmeleri olmuş. Bir sonraki başarı haberleri Kursk Savaşı'ndan gelmiş. Savaş esnasında bir AT top yuvasına saldıran Borgward IV 3 tane AT topunu 800 metre uzakta patlayarak yok etmiş. Bir başka Borgward IV saldırı amaçlı olarak gönderildiği T-34/85 tarafından 400 metre ötedeyken fark edilmiş. T-34/85 hızla ilerleyerek Borgward IV'e çarpmış ve o anda oluşan patlama ile yok olmuş. Yine yaklaşık hedeflerin 600-800 metre civarında patlayarak bir çok defalar düşman noktalarını yok ettikleri rapor edilmiş. Yine Kursk Savaşı sırasında Ferdinand'ların geçişini kolaylaştırmaları ile mayın tarlalarında patlatılarak yol açmakta kullanılmışlar.


Bu araçlarda ilgimi çeken nokta uzaktan kumanda sistemiyle kontrol edilmeleri ve televizyon kamerası kullanmaları oldu. O dönemde Almanlar tarafından yapılan çok güzel icatlardan bir tanesi bence bu araç.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder